Hyldeblomst champagne

I dag blev startskuddet for første forsøg som vinmager.
Jeg skal lave min første hjemmelavet blomstervin, og hvad bedre end at bruge blomster i sæson: Hyldeblomst! 
Man kan nemlig sagtens tørre blomsterne og opbevare dem i lufttætte glas og så bruge dem til vin/te/mad senere hen. Da vi ikke har mere end en håndfuld hyldeblomster på vores grund, måtte jeg plukke 12 duske på mine forældres grund.

Jeg havde egenlig tænkt mig at prøve John Seymour's opskrift igen med naturgæring, siden den første eksploderede. Princippet er at lade det gære af den gær som naturligt forefindes på blomsterne, men det er aldrig til at sige hvor meget gær (og hvilken gær) der er, så det er lidt af et sats.
Jeg har nu prøvet at forene den med en almindelig vinopskrift, så man tilsætter gær i håb om at det er den dominerende, så der ikke bliver dannet ubehageligheder, f.eks. mycotoxiner. 

Hyldeblomst champagne
12 fuldt udsprungne hyldeblomster der dufter så man får hovedpine af dem
700 g hvidt sukker
2 citroner (saft og skal)
2 spsk æbleeddike
1 knsp vingær (tørgær) opløst i vand (Bioferm Blanc)
1 Gallon vand (ca. 4 liter)

Alt puttes i en balje og skal stå natten over hvorefter det sies og hældes på flaske med gærlås. 
Denne batch kommer til at stå i 14 dage ligesom John Seymour ville gøre, for at få en lettere vin.
Min grund til den ikke står længere er at min far holder fødselsdag der, men hvis den ikke er god bliver den stående lidt endnu.


Etiketter: