Dyrkning af østershatte

For et par uger siden købte jeg noget østershatte mycelium over nettet, som bl.a. skulle podes på min fars nyfældede poppelstubbe, men selvfølgelig også i min have.
Man skulle kunne pode østershatte på de fleste typer løvtræer, bl.a. bøg, avnbøg, birk, ahorn, poppel, pil, røn og frugttræer. 

Typer af dyrkning af østershatte
Man kan både vælge at pode på de fældede stammer (min. 10 cm i diameter), men man kan også pode østershattene direkte på stubben der er blevet tilbage, på den måde går den også hurtigere i forrådnelse.
En anden metode er dyrkning i en sæk med halm/en hel halmballe, hvor man nedsænker halmen i vand først i 1-2 ugers tid (ved min. 10C) og derefter holder den fugtig.
En sidste metode, jeg har læst om, er at dyrke østershatte på en rulle toiletpapir, hvilket en af mine kollegaer har gjort (se det her).

Mycelium kommer som regel på noget organisk stof, som f.eks. frø, men jeg har set at man også kan købe færdige plugs eller dyvler, som er er podet, her skal man bare bore hullerne og banke dyvlerne i træet.

Dyrkning på træstub af ahorn
Jeg havde en ahorn i haven, jeg gerne ville af med, så det passede fint. 
Vi fældede træet samme dag som vi podede, men så længe man gør det inde for ½ års tid, skulle det kunne gå. 
F.eks. fælder om efteråret og poder følgende forår, eller omvendt.
Fordelen ved stammer der i forvejen er fældet er at de kan flyttes til de rette forhold, det kan være sværere at skabe de rette forhold for stubben.

Efter fældning af træet blev en skive på 4 cm skåret af og der blev boret 4 stk.  20 mm huller i en dybde af 7-10 cm i selve stubben.
Hullerne blev fyldt med mycelium af østershatte og skiven, der blev savet af, blev sat tilbage på plads og fik 3 søm for at holde den fast.

Hvis den står i solen eller ikke er nysavet, ville jeg putte en sæk/indkøbspose i plast henover og tape den nogenlunde fast, for at mindske fordampningen.

Jeg er spændt på at se hvor hurtigt det går og hvordan det vil se ud efterhånden. Det skulle ikke undre mig at træet når at skyde inden svampen får fat.

Fakta om træet
Alm. ahorn, sprunget ud for et par uger siden.
Stub, diameter: 17 cm
Stub, højde: 90 cm

Mycelium, der hvor der er lav vækst er der hvor lufthullet i posen er
Skiven er skåret af og 4 huller eller flere bores
Hullerne fyldes med mycelium
Skiven som fast igen
Det færdige resultat, jeg glæder mig til at følge udviklingen
7/11-2012: Så er der svampe: se her

Etiketter: