Bouteille de Lavande

I den forgangne uge har jeg vævet nogle lavendel flasker, direkte oversat. På engelsk kalder man dem Lavender wands og så vidt jeg ved kalder man dem lavendel bouteille i Danmark.
Det er en fransk tradition, hvor man indkapsler lavendel blomster ved at bøje stilkene ned og væve med satin bånd, så de bliver lukket helt inde og ikke kan drysse.
Man kan hænge dem i sit klædeskab, ligge dem ved sengetøjet og jeg læste om en der lagde den i sin broderikurv, for så kunne man også se på den.
Jeg har sat min med fletværket opad i min penneholder på arbejdet.
En slank lavendelflaske
Sådan gjorde jeg:

Forbrug
Et ulige antal lavendler, 11-15 stk
Smalt satinbånd, den lilla er 6-7 mm og købt i Søstrene Grene

Jeg plukkede 15 stk lavendler til den lilla lavendelflaske, hvis man plukker færre bliver den ikke så buttet, men det afhænger selvfølgelig også af blomsterstanden.
Jeg har læst at de helst skal plukkes om morgenen og så skal man være forsigtig når man bukker dem, da de let knækker helt over.
Der bindes en knude under blomsterhovederne
Jeg startede med at forbøje alle stilkene under blomsterhovedet og bandt så et stykke satinbånd fast, så den ene ende var 2 gange længere en blomsterhovederne. Den anden ende skal være meget lang, da det er den man fletter med. Jeg afmålte et stykke bånd ved at vikle satinbånd rundt om 3 af mine fingre, 12 gange, det passede meget godt.
Så begyndte jeg ellers at væve satinbåndet bagom en stilk og foran en stilk, og sådan fortsatte jeg ellers derudaf indtil jeg var kommet forbi blomsterhovederne, hvor det begyndte at snævre indaf igen.

Satinbåndet væves tæt så blomsterne holdes inde

Man kan også flette over 2 stængler med et smallere bånd
Da den var flettet så langt som jeg synes den skulle, bandt jeg en knude med flettebåndet og den anden ende af båndet, som kommer inde fra hovederne af.

Så kan man ellers binde en sløjfe eller en løkke og så er den klar.
Hvis man synes at den ikke dufter af så meget efter noget tid, skal man bare klemme og trykke lidt på den, så dufter den igen.


Den færdige lavendel bouteille

Smallere lavendel bouteille, flettet over 2 stængler med smalt bånd


Etiketter: ,