Billigt drivhus til såning

Jeg har ikke nogle fancy varmemåtter, spiringsdrivhus eller såpotter til at så chili, tomater og andre ting der kræver forspiring. Så jeg finder som regel de mindste potter jeg har og kommer lidt brugt pottemuld blandet op med noget sand eller grus. Det er lidt risikabelt med svamp, men det er gået fint indtil videre.
Men nu hvor jeg skulle så chilier, så jeg at man også kunne forspire på vat eller køkkenrulle inde på denne interessante hjemmeside: Marias chiliside
Så kan man virkelig følge det på tæt hold og kommer dem i jorden efterhånden som spirerne titter frem.

Flødebolledrivhus med vatrondeller
Men da jeg stod der med alle mine vatrondeller og kiggede i skraldebøtten efter et stykke brugt plast de kunne ligge på, kom den mest geniale idé til mig, hvis jeg selv skal sige det.
Der lå alletiders drivhus som skabt til vatrondeller, en flødebollebakke af den billigste slags fra Fakta! I Netto har de også miniflødeboller, der passer en kvart vatrondel i og så er der plads til 20 stk, men der skal man være obs på hurtigere udtørring pga den lille vatrondel, især hvis den står ovenpå fyret.
Vatrondellerne passer næsten og man kan skrive på toppen af hver "celle", eller som jeg gjorde, skrive på et stykke engletape som man kan flytte med hen på den nye potte, når frøene begynder at spire.
Der er sikkert nogen der har tænkt det før, men jeg følte mig SÅ genial lige i det øjeblik, Jacob og hunden kunne vist ikke helt se det geniale, men jeg synes det var en fantastisk løsning og så ligger der jo også lidt genbrug i det!
Flødebolledrivhus med plads til 12 sorter chili

Aftagelig tape med sortsnavnet på, til at flytte med til potten

For at gøre frøet hurtigt vådt kan man give det en "dyne" på af et tyndt stykke toiletpapir
Nogle af sorterne især Capsicum chinense kræver høj varme (28-30°C) for at spire, så jeg satte mit flødebolledrivhus op på et sammenfoldet viskestykke på fyret. Nu er det selvfølgelig forskelligt hvor meget det tænder og hvor varmt det bliver, men de første spirer viste sig efter kun 3 dage og det var 3 x Annuum. Og på fjerdedagen kom der en Habanero, ikke dårligt!

Lige så snart spirene viser sig overfører jeg dem til deres såpotte med en pincet, og så ud under en LED-pære eller i vindueskarmen. Men mens de ligger i flødebolledrivhuset har de ikke brug for noget specielt lys, kun varme, hvilket til gengæld er ret vigtigt for succes.

Se lidt flere billeder her: http://candselv.blogspot.dk/2012/02/chili-status.html

Etiketter: , ,