Store podedag 2012

Så er årets podninger i (driv)hus!
Søndagen stod i æblernes tegn sammen med min far og Flemming, hvor vi fik podet en masse grundstammer ved kopulation. Det var super vejr og det endte med jeg nærmest stod og svedte i t-shirt, så varmt blev det inde i drivhuset.
Grundstammerne vi podet på var sat i potter d. 11/3-2012 (se her) og havde stået i drivhus lige siden (i alt 14 dage). 
Podekvistene blev taget direkte fra træerne i haven, hvor man normalt tager dem i jan/feb og opbevarer dem. Men det skulle kunne lade sig gøre at at tage dem her i slutningen af marts, og sætte dem på grundstammer i drivhus.
Vi brugte podetape (parafilm) til samlingerne og kold voks/podetape til enderne.
Jeg har lavet en kort beskrivelse af hvordan jeg poder vha. kopulation: her
Jeg glæder mig helt vildt til at de skyder i luften!
Mig og min fars podninger - klar til at komme drivhuset
Podehøvl vs. podekniv
Flemming havde en rigtig smart podehøvl, som vist nok er til balsatræ, men egentlig bare er en helt almindelig lille handy høvl, som man bruger i stedet for podekniven, til at få et lige snit. Og det er utroligt meget nemmere at få et lige snit i forhold til podekniven, hvor man nærmest kan blive ved, til man ikke har mere podekvist tilbage.
Den er virkelig effektiv og laver et perfekt snit, både på podekvist og grundstamme, så man kan samle dem uden luft imellem dem. Når man bruger podekniv er der også en større risiko for at skære sig selv, da modstanden ændrer sig i grenen når man skærer, så man lægger mange kræfter i og så lige pludselig kommer kniven igennem, og så skal fingrene ikke være i vejen.
Med podehøvlen går det mere stille og roligt og den er nem at styre, så risikoen er væsenligt mindre for at komme til skade.
Da den forrige ejer af huset efterlod en masse værktøj, skal jeg ud og kigge i gemmerne om der ikke er en lille høvl jeg kan bruge, jeg mener nemlig jeg fandt en skuffe i det ene værksted med en masse små høvle, ellers kommer den på ønskesedlen.
Podehøvlen kan købes hos: Lars Westergaards planteskole på nettet og Fyn
Podekvist bliver høvlet til med podehøvl
Podehøvl

Etiketter: ,