Mellempodning af pære

Pære grundstammer og sorter
Jeg lod mig friste i sidste øjeblik til at købe nogle grundstammer til pære, samt nogle podekviste, hos Boi: De gamle sorter. Det var en super kvalitet min far og jeg fik sidst, og vi har talt lidt om at få sat nogle pærer.
Efter at have søgt lidt rundt på nettet, fandt jeg ud af at jeg nok skulle gå efter Clara Frijs og Conference i første omgang. Mht.valg af grundstamme, valgte jeg Kvæde C, udelukkende fordi det er den mindste. På planteskolerne finder man typisk pæretræer der er podet på kvæde A, som er lidt større men ikke så følsom overfor frost. 
Pæretræer bliver ret store, og jeg vil helst undgå at beskære for meget, så hellere støtte træet. Kvæde C er dog ret følsom over for hård frost, så jeg er lidt spændt på hvordan de vil blive. Men jeg kan jo altid pode nogle nye, det er jo ikke et levebrød.
En masse podekviste af pære
Pære på kvæde grundstamme
Da der ikke er udviklet pære dværgstammer (så vidt jeg kunne finde), må man bruge kvæde grundstammer. Men ikke alle pæresorter er forenelige (fordragelige) med kvæde og i disse tilfælde skal der laves en mellempodning med en sort der er.
Så vidt jeg har kunne læse mig til bliver Clara Frijs ofte brugt til mellempodningen, men man kan også bruge andre som f.eks. Hardy og Tongres.
Det er så meningen at man skal pode et lille stykke Clara Frijs (helst uden knopper) på kvæde-grundstammen og derefter sætte en normal podekvist af den ønskede ufordragelige sort på.
Man kan også bare pode Clara Frijs på om foråret og så evt. okulere den anden sort på om efteråret eller pode den på det følgende forår vha. kopulation. 
Men det skulle kunne lykkes i et hug, men det kræver nok at man har øvet sig lidt.
Jeg har prøvet at lave en enkel mellempodning, men mellemstykket var så småt at jeg ikke kunne undgå knopper desværre. Men det var måske godt det samme, for jeg fik lagt stumpen fra mig og hvis der ikke var knopper på, ville jeg ikke vide hvad der var op og ned.
Hvis jeg have haft en podehøvl, havde det nok været lettere at lave en uden knopper. Men nu ser vi hvordan det går.
Jeg podede efter samme metode som med æblerne: se her
Grundstamme, podekvist og mellempodekvist til pære
Den 12/4-2012 har jeg fået podet på 5 x Kvæde C grundstammer:
Clara Frijs
Hardy
Coloree de Juillet (optimalt set skulle den nok have været mellempodet)
Clara Frijs -> Conference (mellempodning)
Pierre Corneille + Tongres (2 podekviste på 1 grundstamme) vha. tunge-kopulation
Alle træer er mærket med år, grundstamme og sorter
Podet pære på grundstamme, klar til en potte

Etiketter: ,