Dyrkning af ingefær, galanga og kha chai

Jeg har for nylig købt nogle bukkehornsfrø som jeg har sået, så jeg kan få lavet min egen karryblanding i efteråret. Men for at karryen bliver gul, skulle jeg bruge noget gurkemeje og så tænkte jeg at man måske kunne have det i potter inde i drivhuset i sommerperioden.
Så jeg hoppede straks på nettet og granskede det, for at finde ud af om hvordan jeg skulle gribe det an. For nogle år siden viste Jørgen Skoubo i Frilandshaven at man kunne dyrke ingefær i drivhus, og jeg har også læst at det er muligt at dyrke galangarod.
Stor og frisk ingefær fra Irma med små grønne begyndende skud
Ingefæren er skåret i mindre stykker så der er til 5 potter
Egentlig har jeg aldrig brugt nogle at de nævnte rødder (rhizomer el. knolde) i frisk form, så jeg er lidt spændt på om jeg får det brugt, men om ikke andet, kan jeg give det væk, da jeg ved mine kolleger er helt vilde med frisk ingefær. 
Fælles for alle rødderne, gælder det at det er tropiske planter, der gerne vil have det varmt og fugtigt, men uden direkte sol. Med andre ord, ville jeg stille dem i nord-enden af drivhuset bag nogle andre planter. Der skal nok nogle potter til, hvis man skal være selvforsynende, især hvis man bruger store mængder, men nogle gange er det også bare sjovt at se om det lykkes.
Galangarod til potter 
Kha chai rødder til pottedyrkning
Da jeg var i Irma den anden dag, havde de nogle helt friske ingefærknolde, som havde små buler, der lignede skud, så jeg købte en stor knold jeg kunne dele op i mindre. Jeg dragede til Thai Asia Marked i Holbæk for at lede efter gurkemejerod, men hun havde desværre ikke nogen den dag, til gengæld havde hun galangarod og en rod der hedder Kha Chai. Så jeg købte dem og så må jeg lede videre efter gurkemeje en anden dag.
Rødderne er kommet i potter med gødet pottemuld blandet med en god håndfuld grus for dræningens skyld. Jeg har kun dækket dem med max 1 cm jord, da jeg gerne vil holde øje med dem når de skyder op. Lige så snart jeg ser dem skyde op, ryger de lidt dybere ned og i større og blivende potter, lige nu har jeg bare ikke nogle store potter, men de bliver frigivet som jeg får plantet ud i køkkenhaven her i pinsen.
Når man bor i et køligere klima som vores, kan man med fordel starte dyrkningen af rødderne indenfor i senvinteren, for at få et forspring, inden de sættes i drivhus.
Knoldene skal have gødes godt og må ikke stå i våd jord
Se årets høst her: http://candselv.blogspot.dk/2012/11/dyrkning-af-ingefr-update.html

Etiketter: ,