Kha chai småkager med chili

I forbindelse med at jeg har købt forskellige asiatiske rødder, som jeg vil prøve at dyrke (se her), har jeg testet nogle af dem i køkkenet.
Jeg ville lave nogle ingefærsmåkager men jeg ville gerne have lidt ekstra bid i, så jeg tilføjede lidt chili.
Jeg valgte at bruge Kha Chai roden, da jeg var lidt spændt på hvor forskelligt den smagte fra ingefær, da den skulle smage af ingefær. Den smagte fint af ingefær med citrusnoter og ingen skarphed, så jeg blev meget positivt overrasket, havde forventet en lidt ringere version af ingefær, men det var nærmest modsat. Den er i hvert fald uoverfruffen til småkager.
Ubagte Kha chai småkager
Kha chai småkager med chili
350 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
200 g rørsukker
125 g smør
90 g lys sirup
1 æg
1 spsk revet Kha chai
1 godt drys tørret chili
1 knsp salt


De tørre ingredienser blandes og smørret hakkes i. Så kommes de våde i og dejen samles. 
Jeg formet en lang stang og skal skiver af den, og kom halvdelen af pølsen i fryseren. 
Da jeg bagte småkager af den fra fryseren, var citrussmagen taget lidt af og den var ikke så kraftigsmagende som de frisk lavede.
Ovn: 200C - Tid: 8-10 min


Noter: Jeg tror kagerne er rigtig gode til en rigtig efterårsruskesnuskedag, hvor man har brug for lidt krydring og en kop te, foran pejsen med en hund på skødet i en god lænestol... 

Etiketter: , ,