Opbevaring af podekviste

Så er det tid til at gøre op med hvordan det gik med årets æblepodekviste.
Da jeg gerne ville prøve at barkpode på æbletræer i april, samt der var nogle at æbletræerne som jeg ikke har tilgængelige på podedagen, har jeg på ny prøvet at opbevare podekviste.


Hvad er en podekvist?
En podekvist er sidste års skud, dvs. det yderste på en gren, men ikke nødvendigvis det yderste på alle grene. Især gamle træer, skyder ikke nye grene fra alle ender, så man skal lede efter dem, der ligner pilekviste uden sideskud, prøv evt. at billede-google ´podekvist´.
Hvis man har god tid eller ikke kan finde nogle årsskud, kan man klippe en gren langt ned og så vil der skyde ny grene fra det punkt som kan bruges det følgende forår.
Jeg har i år, også fået det til at lykkes at pode nogle 2-årige kviste på som kun havde blomstersporer, så det er ikke helt umuligt, men der er mere fut i de 1-årige. Hvis de blomstrer som podekvist, skal blomsterne knibbes af, så de ikke forbruger energi der går tabt, da de jo ikke skal have æbler.
Ny-klippede podekviste
Opbevaring af podekviste
Jeg har pakket dem ind i fugtig avispapir (med 1 tsk atamon/liter vand) og kommet det hele i en frostpose, jeg har bundet til. 

Jeg har lagt posen i bunden af køleskabet, hvor jeg ved der er koldest, i håb om at de ikke skyder.
Podekviste klar til køleskabet
25/3: Podekviste med lidt skimmel, dem fra 6/3 så værre ud
Podekviste taget og gemt på køl:
6/3: Fars røde æble fra det store træ på gården
7/3: Niels' gemmeæble
21/3: Nabo-naboens "sene Guldborg" og forhåbenligt det gode grønne (ved ikke om det var det rigtige træ jeg tog kvistene fra)


Konklusion
Der var, trods atamonen, lidt mug på dem allesammen, men jeg prøvede at pode dem alligevel og alle er kommet trods muggen. Så det var en succes!
Gemmeæblet og Nabo-naboens blev podet på grundstammer d. 25/3 (se her), så man kan også konkludere at det er ikke strengt nødvendigt at tage podekvistene før i sidste øjeblik, hvis man poder i slutningen af marts.
De alle 3 blev også barkpodet på nogle ældre træer i haven d. 15/4 (se her) og de ser også ud til at komme. Men det er tydligt at podekvistene vokser videre i køleskabet, for knopperne var større da jeg tog dem frem til barkpodningen end da jeg tog dem frem til grundstammerne.
Pometmesteren fra Pometet i Taastrup fortalte også til et foredrag for nylig, at det ikke gjorde noget at de mugnede lidt, da muggen ikke ville kunne vokse efter podningen. Så hun mente slet ikke at atamon var nødvendigt, men at det var fint med en fugtig avis omkring og ned i en plastpose.

Etiketter: ,