Stiklinger af chili

Nogle gange sker det at de chilier/peberfrugter man sår en masse frø af, at der kun spirer 1 enkelt af dem, selvom man havde håbet på at få lidt flere planter. Det kan være at man gerne vil dele ud til venner og bekendte eller man spiser så mange af dem, at man vil have flere planter at høste af.
Jeg har ikke så meget behov for flere af den samme slags, men jeg synes det er hyggeligt at kunne give en lille chili potteplante væk, så af de små sorter, laver jeg stiklinger, når jeg studser dem (for at få moderplanten til at blive mere busket).
Det er virkelig nemt at lave stiklinger af chilier, når de er i god vækst. Der er en meget stor succesrate synes jeg og man behøver sikkert slet ikke være så omhyggelig, som beskrevet nedenfor for at det lykkes, det er bare sådan jeg synes det fungerer bedst for mig.
Offeret herunder er en Cumari, men jeg har også lige lavet af Jellybean og Aurora.
Moderplanten før, markeret med blåt hvor jeg har tænkt mig at klippe
Moderplanten efter, om kort tid vil den skyde ved de sidste blade forenden af de klippede grene
Sådan gør jeg:
Jeg finder en sund og livlig moderplante med lange skud, hvor der er ca. 5-6 store udvoksede blade.
Da det jo handler mest for mig om at få moderplanten pæn, kigger jeg på hvordan bladene sidder lige under der hvor jeg vil klippe, da det er der den nye gren vil skyde. Så det handler om at finde et blad der peger i den retning som jeg vil have den nye gren.
Når jeg har besluttet mig for et sted jeg vil klippe, klipper jeg altså lige over et blad. Den nye stikling jeg nu står med i hånden, klipper jeg til i bunden, så den i alt er 5-7 cm lang og den skårne ende er klippet lige under et blad. 
Jeg plukker de nederste blade af så der kun er 2-4 blade tilbage. Hvis de 2 øverste blade er meget små og de næste 2 er meget store, klipper jeg halvdelen af bladet af. Det tager de ikke skade af, det er værre hvis de har for meget bladareal i forhold til stilk. 
Stiklingen stikkes ned i en lille potte med såjord eller andet ugødet jord og der trykkes let til. Det er meget vigtigt at bladene ikke rører ved pottens kant, da det som regel gør at det blad visner og tager hele stiklingen med i faldet.
Potterne med stiklingerne sætter jeg i et lille minidrivhus, som holder på fugten til stiklingen får fat. Men jeg har også lavet dem uden mini-drivhus, men de må helst ikke stå i direkte sol.


Chili stikling som er klippet til
En hel bakke chili stiklinger som er klar til deres drivhuslåg

Stiklingerne viste rod i bunden efter ca. 3 uger: se her

Etiketter: ,