Baked Barbeque Beans

Skrevet af Jacob


For noget tid siden da vi havde gæster, fandt jeg en super god opskrift på grillguru.dk på baked beans. BBQ Saucen som de koges i indeholder rimelig mange ingredienser, men den smager også virkelig godt. Opskriften blev tilpasset skabsindholdet og så således ud:

250 g tørre pintobønner (vi brugte borlotto fra haven)
1 liter vand
100 g groft hakkede løg
25 g hvidløg
60 g brun farin
1 dl rødvin
2 cl espresso eller stærk kaffe 
140 g tomatpure
0,5 dl Ketchup
0,25 dl Worchestershire sauce
1/2 spsk salt
1/2 tsk fint peber
1/2 tsk paprika
Chili efter tolerance og smag


Bønnerne blev lagt i blød natten over. Dagen efter hældte jeg vandet fra og skyllede bønnerne i en si med rigeligt vand. Jeg svitsede løg sammen med halvdelen af hvidløget i lidt olie, og derefter tilsatte jeg resten af ingredienserne pånær bønnerne. 
Det fik lov til at småkoge i en times tid, og så blev bønnerne tilsat. Herefter rørte jeg i det en gang i timen, mens det boblede ved svageste blus. Efter 3-4 timer er det klar. Væskemængden bliver reduceret over tid, og derved tyknes saucen. 
Det gode ved sådan en ret er at når bønnerne er tilsat, passer den næsten sig selv i de efterfølgende to-tre timer. Det er heller ikke så relevant om den får 3,5 eller 4 timer så hvis resten af maden lige trækker ud, så tager bønnerne ikke skade.

Etiketter: ,