Kæmpe rabarberbladsfad i beton

Da vi skulle støbe gulv til pileværkstedet, var der en børfuld, som blev lidt for våd til gulvet.
Da rabarberne stod store og flotte lige på det tidspunkt, skyndte jeg mig ind i haven for at finde det største rabarberblad.


Bladet blev lagt op på toppen af grusbunken og jeg fik klattede betonen på (se hvordan man laver betonblade her). Jeg brugte en hel børfuld fra tvangsblanderen, hvad der svarer til 6 skovle grus og 2 skovle cement. Laget af beton var nok omkring 7-10 cm tykt og fadet er blevet ca. 80 x 80 cm. Rabarberstænglen lod jeg gå igennem betonlaget, så der dannes et hul hvor vandet kan løbe fra, men hvis man undlader det, kan man jo bruge det som fuglebad.
Dagen efter skovlede jeg en masse grus ovenpå, så det ikke fik direkte sollys, men det havde været meget bedre at jeg havde fundet en pressening efter jeg havde lavet det, for at holde fugtigheden oppe for en langsom hærdning og forhindre revner.
Det havde nok været godt med lidt armering, men tiden var ikke til det, så det måtte briste eller bære.
Efter 3-4 dage fik vi transporteret ind på gårdspladsen vha. en trillebør og nu har det stået siden maj, men man kan sagtens bruge det efter en måneds tid. Bladet er tørret helt ind og blæst væk og jeg går og holder øje med et godt tilbud på husløg, da der jo skal bruges en del til at fylde fadet.
Jeg har tænkt mig at plante det med store mellemrum mellem husløgene så de selv får lov til at brede sig.
Færdigtørret betonrabarberblad
Man kan også bruge det som betonhundekurv :)

Etiketter: ,