Lav dit eget svampemycelium (update)

Så er det tid til en opdatering på projektet jeg har gang i med at opformere/klone svampemycelium fra svampe jeg har købt i butikkerne.  
Der går få dage før man kan se at de kommer i gang, her er lidt billeder af nogle af dem efter noget tid. Alle metoder lykkedes (se hvordan jeg gjorde her). Pap og kaffegrums var sjovest at lave, fordi den hvide pels får en god kontrast mod kaffe og pap, så man nemmere kan se hvor hurtigt den vokser.
Svampeforsøg i køkkenskabet
Østershatte på pap: 11 dage

Østershatte på pap: 11 dage
Det virkede som om at det voksede hurtigst på pappen, men lige pludselig fik svampene fat på kaffegrumsen og så overhalede de indenom. 
Østershatte på kaffegrums (stempelkande): 10 dage
Østershatte på kaffegrums (stempelkande): 10 dage
Østershatte på kaffegrums (espresso)
Næste skridt er at udvælge substrater (hvad de skal vokse på) de skal have lov til at give frugt på, så snart jeg kan se at det de vokse på nu er helt gennemvokset og hvidt.
Min højeste prioritering er helt klart kaffegrums, da jeg har adgang til nærmest uendelige mængder, der ellers vil ryge på Vestforbrændingen. Jeg er ved at stykke et indlæg sammen hvor jeg har indsamlet lidt viden om hvordan andre har gjort det og hvordan jeg selv kommer til at gøre det.
Det her kan helt klart anbefales til børn, de vil elske at se udviklingen og få en god introduktion til hvad svampe kan og er og så er det altid godt at man kan lære de nye generationer om værdien af genbrug.

Etiketter: