Østershatte på kaffegrums

Så bliver det næsten ikke bedre, selvforsyning vha. affald. For nylig fandt jeg ud af at østershatte nærmest kan vokse på alt cellulose-holdigt og så er det bare med at tænke i affald, så man kan få genbrugt noget som ellers røg i skraldespanden (men forhåbenligt i komposten).
Et af de store hit i bl.a. USA er at dyrke østershatte (oyster mushrooms) på kaffegrums (coffee grounds). Og som USA er bedst, sælger de "kits" som består af en plasticbeholder og en portion mycelium, som så skal blandes med frisk kaffegrums. Da der ikke er ting i det kit som man ikke kan lave selv, vil jeg prøve at efterligne det og se om jeg kan få det til at lade sig gøre.
Østershatte mycelium kan købes hos Skyttegårdens østershatte eller man kan lave det selv ud fra købte østershatte fra butikkerne: se her hvordan

Jeg fandt 2 måder at starte en kaffegrumskultur op på:
  1. At tilsætte mycelium til en stor portion kaffegrums og vente til det har bredt sig og derefter sætte det til blomstring for at høste svampe. Her skal man så ud og hente grums i byen, for at skaffe 20 liter frisk kaffegrums, med mindre man er en seriøs kaffemisbruger.
  2. At have en beholder hvor man smider et brugt kaffefilter med grums og det hele ned i, drysser lidt mycelium på og gentager det hver/hveranden dag til beholderen er fyldt op. På den måde kan man over længere tid få brugt sine brugte kaffefiltre til at lave dejlige østershatte.
For at illustrere det, fandt jeg en video med hver af de 2 metoder jeg omtaler.
Først en glad amatør som gerne ville vise de lokale kaffebarer hvorfor han ville have alt deres kaffegrums (metode 1) og derefter en der reklamere for et kit hvor man tilsætter husholdningskaffefiltre efterhånden (metode 2).



Hvor meget kaffegrums og hvorfra?

I de gængse kit skal man bruge ca. 20 liter (5 gallons) kaffegrums til de ca. 2-3 kg mycelium (lavet på savsmuld).
Det gode ved kaffegrums er at i processen når man laver kaffe sterilisere man kaffegrumsen ved at hælde kogende vand igennem, så det er helt perfekt, da man ikke skal sørge for at koge det inden svampene tilsættes.
For at skaffe en masse frisk kaffegrums, kan man spørge sin lokale kaffebar, hvor jeg tror de ville give det væk med glæde. Starbucks reklamerer i hvert fald med (i udlandet) at de gerne giver deres grums til folkets kompostbunker.
Det er ikke alle der bor i nærheden af kaffebarer, men man kan også samle på ens arbejde, jeg kan i hvert fald hente mange kg på arbejdet hver eneste dag, så jeg har en god kilde til uendelige kaffegrumseforsøg.
Hvis man er helt på herrens mark og kun laver kaffe selv, kan man fryse kaffegrums ned med filter og det hele, indtil man får samlet nok sammen til at starte en portion op.

Sådan gjorde jeg:
Jeg valgte metoden, hvor man fylder på efterhånden, da jeg ikke har så meget mycelium, så det skal nå at gro til. 1 filter med kaffegrums + 2 portioner espressogrums kaffe grums kom i en glasbeholder (eller en spand*) med låg.
Kaffegrums og hjemmelavet mycelium
Hjemmelavet mycelium med hvid pelset vækst
Ca. 1 dl østershatte mycelium hjemmedyrket på kaffegrums kom i glasset med grums og blandet med de øverste par cm. Østershatte har brug for ilt, så det skal ikke for dybt ned.
Låget blev sat på og løftet af 1 par gange dagligt for at ilte, hvis det er en spand, ville jeg sætte låget løst på. Når myceliet kommer i gang igen og overtager kaffegrumset, tilsætter jeg mere efterhånden.
Det er vigtigt at det er frisk, men det skal være afkølet til stuetemperatur/håndlunt.
Når bøtten er fyldt op og gennemvokset, skal man sætte låget på skrå og sætte det ud i lyset. Et par gange om dagen skal man så sprøjte med en forstøver og så skulle der kort tid efter komme svampe. Opdatering følger om noget tid :)

*Overvej en i fødevaregodkendt plast = symbol med kniv og gaffel i bunden. Man dør nok ikke af at tage en renset maler- eller murspand, men det ville være surt at svampene optager nogle smagstoffer. Fødevaregodkendte spande kan bl.a. fåes hos firmaer der sælger til hjemmebryg eller måske pølsemanden/grillbaren/MacDonalds har en stor salatmayo-spand der skal smides ud alligevel.

Andre genbrugsmaterialer til dyrkning af østershatte og andre svampe
Jeg har læst om en del mennesker der bruger alt deres affaldspapir i form af breve, aviser oa. til at dyrke deres østershatte på. Ideen er jo fin, da papir er lavet af træ og meget nemt for svampene at nedbryde.
Jeg havde tænkt at prøve noget lignende, men da svampe er gode til at optage forskellige stoffer, vil jeg være lidt betænkelig med trykt/printet papir som ikke er lavet af vegetabilske farver.
Men det er en god tanke og man kan jo godt gøre det for at få nedbrudt sit papiraffald, selvom man i Danmark genbruger papir, som måske er bedre for miljøet end at fælde flere træer til nyt papir.
Hvis man er tedrikker, skulle det også være muligt at dyrke østershatte på samme måde som på kaffegrums.

Etiketter: ,