Østershatte på træstub (opdatering)

For 1 1/2 år siden fik jeg kendskab til at man selv kan dyrke østershatte på træstød (af nyfældede træer), og friske brændestykker. 
I det hele taget var jeg slet ikke klar over at man kunne dyrke svampe udendørs, da der jo er så mange svampe i naturen man skal konkurrerer med.
Jeg købte noget østershatte mycelium og podet en ahornstub og min far podede en masse meget store poppelstubbe, alle var fældet for kort tid inden. Se hvordan jeg gjorde: her

Livskraftig stub = ingen svampe?
I løbet af foråret og sommeren har ahornstubben skudt helt vildt med grene, som ahorn (og poppel) har det med at gøre. Jeg har klippet grene af hver gang jeg er gået forbi med en saks. 
Men her i sensommeren opgav jeg projektet, efter jeg brækkede skiven af for at se om der var vækst og jeg kunne kun se lidt i hullerne. Den skød stadig med nye grene, så jeg tænkte at østershattene ville dø, da de kræver dødt ved og stubben var tydeligvis stadig i live.
Skiven knækkede da jeg tog den af, men jeg hamrede stumperne tilbage på stubben, man ved jo aldrig...
Meget gamle østershatte øverst på en podet træstub
Svampesucces på stubbene
For ca. 1 uge siden ringede min far og sagde at hans ene stub havde sat en masse østershatte. Han har oplevet det samme som mig, at stubbene stadig var i live og han har klippet nye skud af lige siden. Men her i sommers visnede alle bladene på den ene poppel lige pludselig, og nu her omkring den 1. november var der en masse svampe på samme stamme.
Så blev jeg alligevel lidt nysgerrig på min egen stub og rendte ud i haven og der var svampe på! De var fyldt med bænkebiddere og meget slatne og brune, men bare det at der var svampe var jo fantastisk!
Jeg sendte billederne til Jan hos Skyttegårdens østershatte (hvor jeg købte myceliet i sin tid) da jeg synes de var alt for brune til at være østershatte. De østershatte jeg havde set var blågrå, men han var ikke i tvivl om at det er gamle østershatte, så nu glæder jeg mig bare til at den sætter svampe igen.
En buket af gamle brune østershatte fyldt med blade og kravl


Stedet hvor jeg plukkede svampene viste tydeligt et stærkt mycelium
Østershatte (de vildtvoksende Danmark i hvert fald) kommer typisk frem i marts-april og november-december, så der skulle være rig mulighed for at høste, hvis forholdene er til det.
Vildtvoksende østershatte er blågrå om vinteren og brunlige når de dukker op om sommeren.
Se forvekslingsmuligheder her (ingen giftige): Fugle og natur

Etiketter: