Tørrede svampe

Det var ikke de store svampefund jeg gjorde mig i år, men dem jeg fandt tørrede jeg udover dem jeg spiste med det samme.
Tørrede rørhatte i skiver
Jeg fandt en del rødfiltede og rødsprukne rørhatte og var heldige at de ikke havde orm, men de smager ikke af så meget som friske. Jeg blev anbefalet at tørre dem for at vinde mere smag og det hjalp i den grad, så dem går jeg ikke uden om mere.
De blev tørret i min nye tørremaskine fra Netto til 200 kr og de var sprødbløde efter en dags tid og helt tørre efter 2 (har den ikke tændt om natten). Jeg skar dem ud i 3-4 mm tykke skiver og fordelte dem godt i maskinen, det bør også være muligt over et fyr eller foran en brandvarm pejs.
Tørremaskine med svampe i skiver
Jeg har jo gang i hæklenålen for tiden og har ledt efter et formål til at genbruge glasbeholderne til frysetørret kaffe uden at det hele kommer til at ligne Nescafe glas, så jeg har hæklet en top til glasset med en svamp på. 
Glassene til frysetørrede kaffe synes jeg ikke er optimale til våd konservering, så nu bliver det brugt til tørrret mad som svampe og chili.
Hæklet top til tørrede svampe
Hæklet hat til Nescafe glas
Hæklet i 8/4 bomuld og med 3 mm hæklenål
Afslut alle runder med 1 km 
Lav en ring af 4 lm
Runde 1: 3 lm, 11 stgm i ringen
Runde 2: 3 lm, 2 stgm i en m, 1 lm, fortsæt med "3 stgm i samme m, 2 lm, 3 stgm i samme m, 1 lm", gentag 2 gange og lav en blok til med 3 stgm i en m og afslut runden med 2 lm (og en km).
I anden runde skal du ende med 8 blokke af 3 stangmasker.
Runde 3: Hækl 2 km for at komme tættere på næste hul imellem stangmaskeblokkene.
3 lm, stgm i en m, 1 lm og fortsæt med "6 stgm i hjørnehullet, 1 lm, 3 stgm i hullet, 1 lm", gentag 2 gange og hækl 6 stgm i det sidste hjørne, 1 lm.
Check at den passer i størrelsen ellers hækl en runde fm på.
Runde 4: 4 lm og fortsæt med "1 stgm, 1 lm, spring 1 m over" gentag hele vejen rundt
Runde 5-7: Gentag runde 4 men reducer 2 m i løbet af runden.
Runde 8: Afslut med en runde fm, hvor der reduceres med 5-8 masker så kanten går lidt ind under låget, her må man prøve sig lidt frem.
Hæklet svamp til applikation
På toppen har jeg frihåndshæklet en svamp, men det kunne ligeså gdt have været en chili, blomst eller hvad man har lyst til at pynte med. Eller man kan lade den være "blank". 
Brugt og vasket Nescafe kaffeglas

Etiketter: , ,