Chilisorter 2013

Så er den store udvælgelse gået i gang med valg af chilisorter i 2013.
Flødebollerne er spist, så jeg har mig et fint drivhus (se mere her) og de første 20 chilier er officielt i gang. Jeg startede ud med at få indsnævret det til ca. 60 sorter og nu er jeg da nede på 35 så det er fremskridt. Jeg vil gerne længere ned, da jeg vil satse større på at tomaterne bliver en succes i år. Så måske skal jeg have gang i lidt udstationering.
Udvælgelse af chilisorter i år og klargøring af minidrivhus
Jeg er lidt spændt på hvordan det kommer til at gå med spiringen i år, da fyret er flyttet ud, så jeg bliver nødt til at eksperimentere med at sætte drivhuset på radiatorene med et tæppe imellem, for at få det varmt nok til chinenserne. Stuetemperaturen er sat til 20C i den del af huset med gulvvarme og når gulvvarmen ikke er tændt er gulvet jo koldt, så jeg tror ikke det er en god løsning.
Jeg har 4 forskellige krydsninger jeg selv har lavet, så dem er jeg ekstra spændt på.

Chilisorter i 2013 (32 sorter)
Sået mellem d. 8/1-26/1
Lille orange snackpeber - var i virkeligheden Cheyenne tror jeg
Mini gul bell
Mini chocolate bell
Cigaretta di Bergamo
Hot Banana
Peter Penis Orange - var rød og ikke den sort :(
Santa Fe Grande
Jalapeno
Peppadew - helt sikkert et kryds da planterne gav forsk. frugter så det må minimum være F2
Alma paprika
Strate-Jensens stuffer F1
Fish
Orange Lantern
Peru Scarlet lantern - var fremmedbestøvet :(
Infinity
Habanero Hot Lemon
Jellybean
Hungarian Hot Wax - var fremmedbestøvet :(
Marbles
'Jalapeno æg' F2
Snow white
Omnicolor
Starfish
Tapas / Padron
Blondie
Explosive Ember

Egne krydsninger:
F1 Aurora X Bonsai - alle planter blev som forventet ens også med den modsatte forælderkrydsning. Overraskende Auroras form, men lidt mindre. Bonsais farve, fra grøn til rød. Plantes størrelse var nok en mellemting ml. de 2 planter men overvejende til Auroras side.
F1 Bonsai X Aurora - se forrige.
F1 Purple Jalapeno X Hot Carrot - alle planter blev som forventet ens. Den fik den sorte farve som umoden + rød som moden og spidsede som en Hot Carrot, men fik purple jalapeno størrelse, da den er mindst. Dette var forventet da jeg har læst at mindste størrelse er dominant, og spidse ender frem for stumpe ender er dominante. Rød skulle også være dominant, men jeg troede måske den ville miste sin sorte start, hvilket ikke var tilfældet. Styrken er også dominant, så den stærkeste vinder så at sige og det tror jeg på, den havde helt klart Hot Carrots hidsighed, så hvis man lod den hænge for længe på planten, havde jeg de poppers helt for mig selv :)
F1 Habanero Naranja Picante X Habanero Caribbean Red 
- blev orange, og mener helt bestemt at rød er dominerende, hvilket tyder på selvbestøvning og er derved ikke et kryds :(

Chilisorter 2012

Etiketter: ,