Et-feds-hvidløg i potte

I år vil jeg prøve at dyrke et-feds-hvidløg. Vi har stadig rigelige mængder hvidløg fra sidste år, så der er rigeligt prøvemateriale.
Til et Frøsamler-arrangement for nylig fik jeg af vide af en anden Frøsamler, at for at hvidløg deler sig i fed kræver det en kuldeperiode med frost. Det betyder at hvis man venter med at sætte fedene i jorden til marts, hvor der ikke skulle komme hård frost mere, vil hvidløgene vokse derudaf uden at dele sig i fed.
Potten med hvidløgsfedene sættes kortvarigt i vand
Jeg har fået nogle små fed af en hardneck hvidløg (Estisk Rød), som bliver rigtig stor og har en nem skal at pille af når den gemmes. Et-fed-hvidløg kan blive meget store af denne type og jeg så et der næsten var på størrelse med et alm. Kina-hvidløg fra Netto. Jeg har også købt nogle andre hvidløg i en grønthandler, da rigtige grønthandlere som regel har de større typer hvidløg som man kan købe i løsvægt.
Da jeg er frygtelig utålmodig i denne grå og kolde tid, har jeg allerede nu stukket nogle fed i en potte inden i drivhuset, så de kan nå at komme tidligere i gang og til marts hvor jeg vil sætte nogle flere fed i jorden til et-fed-hvidløg, vil jeg så plante de andre ud og se om jeg kan få dem endnu større.
Første status i april: Sidste løg er sat i potte
Hvidløgsfed til forspiring i potte (med et lag grus over)
Jeg har også sat lavendelstiklinger i dag indenfor og håber de får godt fat, så jeg kan komme i gang med en kæmpe lavendelhæk i år (se hvordan jeg gjorde).
Lavendelstikling
Lavendelstiklinger i roottrainers

Etiketter: , ,