Solbærstiklinger i marts

Denne tid på året er min favorittid til at lave stiklinger. Jeg har en grim tendens til at glemme de urteagtige med blade på om sommeren og de tørre ofte ud for mig, fordi der er så meget andet at lave på den tid. Men lige nu sker der ikke så meget andet end træbeskæring, forberedelser til podninger og at tage træagtige stiklinger.
Min far har rigtig mange solbærbuske af sorterne 'Titania' og 'Ben Hope' og her i weekenden var jeg oppe og klippe grene til stiklinger af 'Titania', som vokser godt til og giver masser af store saftige bær, der er nemme at plukke.
Stiklinger sættes tæt, men tyndes ud når de sætter rod
Buskene er nu så småt begyndt at trække saft og knopperne er allerede lidt større end de var i vinters, så det er ved at være slut med at tage vinterstiklinger af dem, så skal man vente lidt og tage urteagtige stiklinger af de nye skud i stedet.
Beskrivelsen herunder gælder for stort set alle i Ribes-familien og er også sådan jeg laver andre træagtige stiklinger.

Træagtige stiklinger af solbær
Grenene der skal bruges til stiklinger skal allerhelst være fra året før, men de sætter nemt rod og jeg har også før haft succes med ældre grene.
Man kan i princippet klippe og gemme dem et koldt og fugtigt sted (f.eks. gravet dybt ned i en grusbunke) allerede lige efter løvfald, men jeg synes det er nemmest at tage dem når de skal stikkes i februar/marts. Jo senere, jo større chance for overlevelse.
På buske som solbær, stikkelsbær, ribs og andre i Ribes-familien er det meget nemt at se hvilke grene der er fra året før, da de gamle grene er brune og meget glatte i barken, hvor skuddene fra forrige år er ru, let flossede og lyse grå-brunlige i barken.
Grønne ender og levende knopper, disse er meget svulmet og må helst ikke være større
Når man klipper dem, skal de være grønlige og saftige nu, ellers er de døde og der skal være knopper på grenene. Nogle buske og selv på samme busk, kan have forskellige størrelse knopper.
Stiklingerne skal være ca. 15-25 cm lange og have en knop i begge ender (og flere imellem de 2 knopper). Rødderne vil vokse ud fra en knop, så klip overskydende gren af i bunden, det vil dø alligevel. Det samme gælder toppen, at den kun skyder fra knopperne, så klip 3-4 mm over den øverste knop, resten vil tørre ud/være udsat for svampeangreb.
Stik gerne stiklingerne langs pottevæggen, så er der plads til flere og de slår lige så godt rod som dem i midten

Potter fyldes med en jordblanding af 50% grus/sand og 50% brugt plantesæk fra sidste år (= jord uden næring).
Stiklingerne stikkes nu i en potte (eller beskyttet bed, der holdes fri for ukrudt) som sættes i skygge, helst nord eller vest vendt. De skal stikkes så dybt at kun 2-3 cm stikker over jordhøjde. Tryk jorden godt til. Når de står så dybt i en luftig men fugtig jord, tørrer de ikke så nemt ud og de rådner heller ikke trods deres bark, da der er så meget grus i blandingen.
Nu er det vigtig at de holdes fugtige og kølige, for deres værste fjende nu er udtørring og for meget varme (ment som at man ikke skal tage dem indenfor eller sætte dem i en sydvendt krog).
Naturen klarer det hele for dig, hvis du bare sætter potterne i en nordvendt krog uden for voldsom vind (det tørrer dem ud), men du kan også give dem et stykke fiberdug henover, for at tage den værste vind og frost, hvis du ikke kan finde læ. Tag fiberdugen af i slutningen af marts.
Nu kan du glemme alt om dem, jeg mindes ikke at jeg nogensinde har måtte vande dem eller gøre noget andet, de er meget nøjsomme og årstiden klarer det hele.

Juni 2013: Alle stiklinger slog rod, se omplantning her
Stiklinger i marts unde fiberdug, for at tage stærk frost og kraftig vind
De begynder at skyde samtidig med solbærbuskene i haven og i løbet af sommeren kan de pottes om til en god plantejord enkeltvis eller sættes ud på blivestedet, men husk at holde ukrudt og græs nede, de er ikke så konkurrencedygtige. Giv dem lidt gødning, så de får en god start.
Du kan også vente til næste forår med at plante dem ud. Der hiver jeg det hele op at potten (når de ikke er frosne mere) og så nulrer jeg det værste jord af og banker dem mod jorden, så er de dejlig nemme at potte om og man skal ikke tænke på om de har skrøbelige rødder. Jeg har hørt at på gartnerier, spuler de dem rene med højtryk og så sælges de som barrodsplanter, så de kan sagtens klare det på den tid af året.

Hvis nu du virkelig glemmer alt om dem, så går det nok alligevel. Det gør jeg nemlig ofte. Jeg får sat en potte et sted jeg glemmer og så går der måske 2 år før jeg ser den igen. Men det klarer de også, trods at de står så tæt. Selvfølgelig er de næsten ikke vokset og det kan ikke anbefales, da man får meget mere ud af at potte dem om det første år. Men jeg synes alligevel jeg vil vise de 2 potter jeg fandt, en fra sidste år og en fra 2 år siden.
Nu skal jeg bare finde et sted til dem og resten får venner, bekendte, kollegaer og hvem jeg møder som mangler en solbær i haven :)
Hvis man glemmer sine potter, skal stiklingerne nok holde sig i live i nogle år alligevel
Stiklinger der IKKE plantes om og står tæt, vokser ikke så meget, så pot om! 
Størstedelen af rødderne kommer fra nodierne (der hvor knopperne sad)

Etiketter: , ,