Tomatsorter 2013

Så er første hold tomater kommet i mine 2 nye Pluggbokse og nogle af dem er allerede kommet op. Hvis man ikke har kunstigt lys at sætte dem under, ville jeg nok vente en uge eller 2, da tomater vokser meget hurtigt og strækker sig efter lyset, så de kan blive lange og ranglede hvis man går for tidligt i gang.
Den første "tomatnakke" viser sig
Alle tomatfrø, uden undtagelse, er modtaget gratis eller i bytte mod chilifrø.
Jeg har ikke betalt for et eneste og jeg er så imponeret og glad for det har kunne lade sig gøre! Jeg ville aldrig få råd til at dyrke alle disse slags hvis jeg skulle betale dem i butikkerne (mindre kunne måske også gøre det), og jeg er så glad for at kunne få muligheden.
KÆMPE TAK derude til alle jer der har byttet/doneret frø! Det er så dejligt at opleve gavmildhed i den grad og man får lyst til at glæde andre, for der er ikke noget bedre end at få en frøpakke med posten her om vinteren :)
Jeg såede mine tomater ml. 23-28/feb 2013 og der gik kun 2 dage før jeg kunne se de første rejse sig fra jorden, meget imponerende! Her så de udvalgte sorter, indtil videre 30 sorter, listen bliver opdateret i løbende:

Tomatsorter 2013
Tumbling Tom Red, smuk og harmonisk ampelplante med et hav af røde runde cherryfrugter meget i stil med købecherry ikke noget ekstraordinært
Tiny Tim
San Marzano, busk 30 x 60 cm
Fuzzy Wuzzy
Wild Goldy, fik ikke bundet den op, men den blev godt bred med lå hen af jorden, fik ikke smagt frugterne af en eller anden årsag
Outdoor Girl
Garden Perle, fantastisk cherry med rigtig god smag, min yndling og i 2014 skal jeg have mange planter da ingen tomater nåede ind i køkkenet
Yellow Pear, fin smag og smuk form, ærgeligt at den er indeterminant
Tlacolula
Black Cherry
Subarctic Plenty, lidt senere end forventet, ikke så givtig som de andre på friland
Stupice, god lille tomat med dejlig smag, den er på programmet igen for 2014 som friland, den første der gav på friland
Green Zebra
Silvery Fir Tree, smagte decideret dårligt, både friland og drivhus, men smukt løv
Black Truffle, fantastisk på friland trods den er indeterminant
Long Tom, god aflang pastatomat uden så meget væske
Isis Candy
Amish Paste
Glacier
Brown Berry, friland i kapilærkasse, sød og god men ikke meget smag
Golden Königen, smagte af persille...
Uganda, meget fast kød men også meget væske
Black Plum
Gul Blomme, så dejlig en smag! Håber ikke det var en krydsning og at jeg har flere frø, fremover vil jeg kalde den orange datterino, da den faktisk modnede i det orange og mindede i form og smag om datterinotomaterne fra butikkerne
Tigerella
Koritschneva Sliva, kapilær på friland, ikke meget smag men fin form, desværre er den indeterminant
Ferderle
Siberian, friland, flere havde sorte og rådne (?) frø da tomaterne var modne, meget hårdfør plante, ikke en gengager
Ace 55
Orange a la cocktail (Conny)
Cherokee Purple, dejlig sød tomat som er god til burger da der ikke er så meget saft men det er en stor fast skive
Black Krim, var ikke frøægte
Datterino, skønne, desværre indeterminante

Såning i Pluggbox
Det gode ved Pluggbox'ene er at de fylder ingenting i forhold til andre såpotter, så man kan have vildt mange planter på ingen plads, og selvom der er nogle der ikke kommer op (hvilket der altid er) så går der ikke så meget plads til spilde pga. dem.
Udfordringen med dem er slevfølgelig at planten meget hurtigt skal plantes om, men jeg oplever også at planterne har det meget dårligt i såjorden, når de får de første blade, så jeg tror kun det er godt at de hurtigt kommer over i noget god jord.
Jeg havde lidt overvejet Pindstrups Minikap, men jeg synes flamingo er alt for skrøbeligt og så fylder den ret meget. Men den er nok bedre egnet til større frø og planter som udvikler sig hurtigt, da der er mere plads og sikker og effektiv vanding pga. kapilærmåtten.
Pluggboxen står i vinduet med låg på indtil de spirer
For at holde styr på hvad der er i de 49 pladser, der er i hver Pluggbox, har jeg lavet et regneark i Google Drive, med et ark for hver Pluggbox. Den jeg fik af min bror var lysegrå og den jeg fik af Jacob var mørkegrå, så det er heldigvis nem at skelne mellem dem.
Jeg har sat et lille kryds i det ene hjørne, da de er symmetriske, så jeg kan holde styr på hvad der er første og sidste hul.
Regnearket kan ses af alle og opdateres løbende, som jeg hiver planterne ud af den, så hvis du er nysgerrig, kan du kigge med her: Regneark til Pluggbox
Låget ryger af og de kommer under LED så snart de første har rejst sig
Tomatsorter 2014

Etiketter: ,