Ormekompost

Vi har 4-5 kompostbunker i haven hvor vi i løbet af året fylder dem med smågrene, blade, hønse- og kaninmøg. Der bor både tudser og mus i kompostbunkerne og for at der forhåbentlig ikke bosætter sig rotter, kommer vi ikke noget fra køkkenet på dem.
Høns og kaniner tager også det meste fra køkkenet, men der er nogle ting de ikke tager eller får:
kartoffelskræller, kaffegrums inkl. filter, æggeskaller, løg/porrer/hvidløg, visne blomster og blade fra stueplanterne, squash/græskar ender og skræl (de gider det ikke), køkkenrulle (ikke snot og kødsaft), osv.
Blandet køkkenaffald til orme
Kompostbeholder til orme
For at det ikke ryger til forbrændingen har jeg nu prøvet at starte en ormekompost op. Jeg har længe tænkt på det og der fulgte en ormekompostbeholder med huset, så det var bare at finde nogle orme og komme i sving.
Kompostbeholderen er i hård plast og lukke så rotter ikke kan komme ind, der er dog ventilationshuller i toppen og så huller i bunden så ormene kan komme ud hvis de ikke kan lide lugten i bageriet.

Kompostorm=regnorm? 
Kompostorme er ikke det samme som regnorme. Regnorme lever for det meste under jorden og arbejder bedst dér. Kompostorme, typisk rød brandorm (Eisenia Foetida) kan ikke grave sig ned i jorden, men lever i fugtig kompost og husdyrsgødning.
Kompostorme er ret gode til at formere sig og skulle lægge godt med æg i komposten, så hvis de dør i løbet af vinteren pga. hård frost, skulle æggene kunne starte op igen om foråret, men ellers kan man tilsætte nogle ekstra orme.
Livlig hestemøg med orme
Hvor får man fat i dem?
Jeg har gået og kigget efter kompostorme til udlevering på diverse genbrugspladser, men uden held de sidste år. Men man kan ellers være heldig at finde dem 1-2 gange om året på genbrugspladser, når de også uddeler kompost.
Men i år fandt jeg ud af at det er den selv samme orm der lever i hestemøddinger og dem er der en del af på landet. Så jeg tog ud til en hesteejer i nærområdet som ikke havde fået tømt møddingen ud på marken endnu.
Overfladen af møddingen er tør og et spadestik nede er den kun alm. fugtig, men 2-3 spadestik ned var den klasket godt sammen og meget fugtig/småvåd og her var der et mylder af liv i form af orme.
Vi fyldte 2 murspande med det våde møg fyldt med orme og det blev starten på min ormekompost. En håndfuld som den på billedet ovenfor kunne sagtens gøre det, men med denne mængde tror jeg den er hurtigt i gang og hun skulle alligevel ikke bruge hestemøget.
Ormesex?
Opstart af ormekompost
Da jeg kom hjem havde jeg samlet en lille spand køkkenaffald samme i løbet af nogle dage. Hvis jeg ikke havde fået møg med sammen med ormene skulle jeg nok havde samlet lidt mere køkkenaffald op til at jeg kom orme i.
Både så ormene havde masser at leve af, men også for sat kunne bibeholde fugten. 
På trods af 2 murspande hestemøg med orme i og en spand køkkenaffald, var der ikke nok til at dække bunden i 40-50 cm højde. Man kan sikkert nøjes med mindre, men så skal man være meget obs på at fordampningen ikke gør at det tørrer ud.
De steder jeg har læst, skriver også at man skal fylde godt op i beholderen inden man tilsætter orme, og man skal evt. vande lidt hvis den er for tør.
Kompostbeholderen skal placeres så ormene ikke koger, de skulle arbejde optimalt ved 25C, men tåler ikke at komme ret meget over, så jeg har placeret min beholder på nordsiden af et skur. Det gør så at min ikke arbejder så hurtigt, men jeg har ikke mulighed for at rykke rundt på den da bunden er gået i stykker og skal blive stående. Men ellers kunne den stå mod øst/vest i vinteren og  sættes i skygge om sommeren.
Så er den sat i gang og så skal der bare fyldes på
Hvornår er den færdig?
Afhængig af hvor let nedbrydeligt affaldet er for ormene (kartoffelskræller er nemmere end hele kartofler) og om det er lunt og fugtigt, skulle der gå 1 års tid til det er formuldet.
Ormekompost skulle være stærkere end alm. kompost og skal blandes op 1 del til 5-10 stykker. Man kan også bruge det til at topdresse, så det bare siver ned i jorden når det regner/man vander det.
Jeg læste et tip om at man skal give komposten lys når man skal tømme den, så vil ormene søge nedad, da de hader lys. Så kan man tage toppen af komposten af og bevare størstedelen af ormene i bunden. Da de lægger masser af æg, skulle det dog ikke være noget problem for videre 'kørsel' af komposten, men det virker lidt synd at ormene bliver spredt ud i køkkenhaven.
Når man har en låge i siden af komposten, kan man måske også bare tage den af og vente nogle minutter og grave ud. Det må jeg tage til den tid, nu må vi se om jeg kan holde liv i dem.

Etiketter: