Krydsning af tomater

Sidste år fik jeg lavet nogle forskellige kryds af chilierne som jeg har sået i år og har allerede høstet en masse, det var faktisk de første der modnede af alle chilierne, men de er jo også F1, så det giver meget god mening.
Jeg har brugt ret meget energi og tid på at sætte mig ind i tomaterne i år for at få succes med dem.

På Youtube har jeg fundet et par gode videoer om hvordan man krydsbestøver tomater, så i juni bestøvede jeg en masse for at øve mig og de er lige ved at være modne nu.
Når man forædler tomater (og chilier for den sags skyld) arbejder man med 1 blomst som både indeholder pollen (han) og støvfang med frugtanlæg (hun).
Både chili og tomater er selvbestøvende og man skal have fjernet blomstens egen pollen inden de modner og bestøver blomsten. Med chilier er det nemt at se (synes jeg), men tomater er lidt sværre at se, men man skal gå efter de stadig lukkede blomster hvor den indre del af blomsten stadig er grønlig.
Der går ca. 7-8 uger fra blomst til tomat, så man skal ikke krydse for sent mht. frost, med mindre man kan tage planten med ind.
Pilen peger på den blomst jeg vil vælge at emaskulere, stregerne viser de blomster jeg kniber af
Vælg den rigtige blomst
Udvælg en blomst der ikke har løsnet sine kronblade, men sikkert vil starte med at springe ud i morgen. Jeg kniber blomsterne ved siden af væk og hiver hele blomsterhovedet af de 3 foregående udsprunge blomster af. Disse 3 er bestøvet, ellers kan de lige rystes inden, så de må gerne blive hængende uden blomsterhovedet, men ikke med, da de kan drysse pollen på min krydsning.
Kronbladene løsnes og hives af, hvorefter det er nemmere at komme til han-delen (anthercone) som også skal fjernes
Blomsten emaskuleres
Både kronblade og pollen-keglen (hedder anthercone på engelsk, men kender ike det danskenavn) fjernes meget forsigtigt, så man ikke ødelægger støvfanget, som er en sart stilk der går fra bunden og ud til spidsen af keglen. Det er også vigtigt at man ikke skader frugtlegemet nede i bunden hvor støvfanget er hæftet, da det kan danne huller i den kommende tomat.
Her har jeg ridset frugtlegemet med min pincet og derfor er der åbent helt ind til der hvor frøene dannes

Man kan også nøjes med at fjerne keglen, så er det nemt at se hvornår den er modtagelig, men det kan tiltrække bier
Vent med pollenen 1 dag eller 2
Det handler nu om at vente til det tidspunkt hvor blomsten ville have sprunget ud, for først der er den modtagelig for pollen. Normalt kan man jo se at blomsten springer ud, men nu hvor kronblbadene er fjernet er det lidt sværre. Hovedregelen er at man giver pollen dagen efter, men man kan også kigge på de grønne bægerblade, som også åbner sig, men ikke tiltrækker bier.
Jeg kniber halvdelen af bægerbladene af, så er støvfanget lettere tilgængeligt og man kan se man har været der, hvis nu man laver 10 af gangen og giver skilte til sidst.

Kronblade og halvdelen af de grønne blade er knibet af
Hold styr på krydsningerne
Resten af blomsterne skal nu fjernes, så de ikke drysser pollen på den ny-krydsede tomat, for ellers kan man ikke være helt sikker. Man kan pakke krydsningen in i et tefilter, men jeg lader dem være i det fri, da jeg har fjernet det der tiltrækker bierne. Det er en smagsag, men så længe det er på hobbyplan, så går det nok.
Jeg skriver mine krydsninger op i en bog og indtil de svulmer op bliver de mærket med et lille stykke ledning. Jeg bruger installationskabel som har forsk. farver og derved kan jeg farvekode mine krydsninger selvom de er på samme plante, så jeg kan se hvem der er hvem hvis faderen er forskellige. Når frugten begynder at svulme, laver jeg et lille manila mærke og sætter henover, efter en uges tid er tomaten så stor at skiltet ikke kan falde af.
Modersorten skriver jeg først og fadersorten til sidst og datoen for krydsningen på bagsiden.

Cherrytomat moden som indeholder F1 frø af en krydsning ml. Tom Tumbling Red og Silvery Fir Tree
Krydset 10/6-2013 og moden 1/8-2013
Hellere lidt overmoden end undermoden
Efter få dage plejer man kunne se om frugtknuden svulmer op i midten, som betyder at bestøvningen lykkes. Nogle gange når det ikke lykkes, kan den lille dut blive hængende i flere uger, men som regel falder de hurtigt af og man kan prøve påny.
Efter 7-8 uger er frugten som regel moden og den må gerne være lidt overmoden, så frøene er godt veludviklede før man høster dem.
Men den skal heller ikke ligge flere uger og eftermodne, for frøene kan godt begynde at spire inde i frugten og så kan de ikke gemmes, men de kan selvfølgelig komme direkte i jorden hvis det ikke er for sent.
De kommende frø der bliver samlet fra de kommende planter skal isoleres så de ikke bliver krydset igen og efter mange generationer vil den nye sort forhåbentlig stabilisere sig og være ensartet, men indtil da vil det være meget forskelligt fra F2 planterne af. F1 planterne vil ligne hinanden, så dem behøver man ikke at så, så mange af.

Etiketter: ,