Megasucces med østershatte

I 2011 podede min far og jeg en masse østershatte mycelium på nogle træstubbe af træer der lige var fældet.
Jeg har haft begrænset succes på min ahorn, men min far har haft virkelig stor succes på hans store popler. Den ene døde med det samme af beskæringen + svampedræbet af østershattene, hvor den anden har været lidt mere sejlivet. Svampene levede dog på den og mine forældre har klippet poppel skuddene af i løbet af sommeren og lige pludselig visnede alle bladene og den var død.
Sidste år var der godt med svampe på min fars, men i år er der virkelig mange og meget store svampe på, gad vide hvad der sker til næste år!
4,5 kg friske hjemmedyrkede østershatte 
I denne weekend ringede min far og sagde at der var godt gang i dem, og da jeg kom derop røg kæben da også til jorden. De strutter ud af huller og sprækker og det er nogle ordenlige moppedrenge. Den største vejede 600 g og målte 25 x 40 cm!
Da jeg havde fyldt kurven med 4,5 kg havde jeg ikke engang taget halvdelen af den ene stub, så resten kommer til at gå til snegle eller visne ned.
Min far med den kæmpe østershat

Bagsiden af den store østershat
Fie ved den ene stub med østershatte
Liva sidder på den anden stub
Der er nok et par år tilbage med østershatte endnu :)
Jeg er virkelig spændt på hvor mange år vi kommer til at høste østershatte på de stubbe!
Se billederne fra da min far podede de 2 stubbe: http://havlykkegaard.blogspot.dk/2011/04/dyrkning-af-stershatte.html
Jeg er allerede gået i gang med at lave østershatte mycelium, så jeg kan få gang i noget nyfældet brænde eller stubbe i en af de kommende weekender.

Etiketter: