Flettede jeans grydelapper

Jeg har længe kigget på vores bunke af kasserede jeans og tænkt at jeg snart måtte finde på noget. Her i efterårsferien fik jeg googlet og gloet på Pinterest.com efter 'recycling denim' og fik en masse idéer, så nu skulle nogle af dem bare udføres, hvilket altid er nemmere tænkt en gjort.
Men lige denne idé kunne jeg ikke vente med at komme i gang med, at klippe strimler af buksebenene, folde dem og flette dem til grydelapper!
Et par fine flettede genbrugsgrydelapper
Cowboystof er meget modstandsdygtig og med så mange lag med en tæt fletning/vævning, så burde man da ikke kunne brænde sig. Der var en fin tutorial på en engelsk blog her: Woven Denim potholder (og den er nem at følge selvom man ikke kan engelsk, da der er mange billeder).
Jeg har dog afviget lidt, da jeg ikke orkede alt det håndsyning i 8 lag denim, men ellers har jeg holdt mig til den og efter 2 grydelapper så er fingrene godt brugt, skal jeg ellers hilse og sige! De er ikke egnet til folk med slidgigt eller psoriasis på fingrene.

Lapperne er klippet ud fra bagsiden af bukserne, som er mere brede end forsiden og derved kunne jeg opnå en længde på 22-26 cm hvis jeg klippede på tværs. Bredden holdte jeg til 5,5 cm.
Jeg har brugt 4 forskellige farver cowboybukser og for at variere farverne endnu mere har jeg brugt nogle af strimlerne med vrangsiden udaf, de er som regel lysere og giver et godt spil af farver.
Det minder lidt om de der candywrapper-tasker hvor man også skal folde papiret flere gange og så flette det sammen.
Kantbåndet er klippet af forsiden af et bukseben og var ca. 90 cm, da min grydelap er ca. 18 x 18 cm og der også skal være nok til en hank ud af kantbåndet.
Her er lidt billeder af processen, spørg endelig hvis der er noget der ikke giver mening!

Strimler á 5,5 x 22-26 cm klippes, kanterne foldes ind mod midten 2 gange og der stryges
Strimlerne sættes fast med nåle i den ene side, den nederste og øverste får også en nål,
for at man ikke lige pludselig fletter skævt
Jeg brugte en kontorstol med skumsæde, men man kan også brug bagsiden af et sofasæde af skum/opslagstavle
11 strimler flettes på tværs og der sættes nåle i begge ender, nålene placeres inderst på de 2 yderste flettede strimler hele vejen rundt (gule pile)
Efter alt er flettet og der er nåle i alle ende-felterne (som er trykket helt i bund), kan man stille og rolig lirke fletværket op.
Nålene er mast igennem de 8 lag og sidder rigtig godt fast, så de holder godt sammen på det hele hvis man ikke er for voldsom


Der klippes en lang strimmel (jeg brugte forsiden af benet) som kan nå hele vejen rundt og der kan laves en hank til sidst, ca. 90 cm
Den lange strimmel er nu klar til at blive syet på den ene side af lappen med symaskine, den anden side af lappen bliver syet på i hånden for at få en usynlig søm
Kantbåndet lægges på og man kan tjekke hvorlangt det ligger fra den første syning ved at vippe den op langs en lineal, tegn evt. en streg der hvor du vil sy
Nu er der syet hele vejen rundt med vrangen opaf, så nu kan båndet bukkes rundt og syes i hånden på den anden side, enten i hånden eller med maskinen

Etiketter: , ,