Strikket nissehue til hest

Til min venindes julekalender har jeg også strikket en nissehue til hendes hest, man skal jeg have lidt sjov her i december :)
Jeg blev inspireret efter at have set en på Ravelry.com, så den er improviseret efterhånden som arbejdet skred frem. Nu er det selvfølgelig lidt tid siden, og jeg fik ikke skrevet ned hvad jeg gjorde, men for at det ikke er helt tabt, har jeg her noteret det jeg kan huske, hvis jeg en dag skulle lave en til.
Billede af hest med hue må komme senere....
Nissehue til heste
Strikket i rød akrylgarn (nissegarn) med pind 3 mm.
Kanten hæklet i tykt hvidt bomuldsgarn med hæklenål 3 mm. Samme garn er brugt til at lave pom-pom'en for enden. Først en række fastmasker og så en række stangmasker.
Strikket som en trekant (dvs. hveranden pind er ret og den anden vrang, for at få glatstrik) og syet sammen til sidst, men ikke hele vejen ned i bunden da der jo skal komme et hesteøre igennem. Den er strikket nedefra og op og de første 4-5 cm strikkede jeg uden at tage ind.
Så begyndte jeg at tage få sting ind på hveranden pind jeg strikkede. Så reducerede jeg rigtig mange sting fordi den begyndte at blive lang, hvilket resulterede i den rundede af og egentlig ligne den passer godt på et menneskehoved. Men da jeg godt ville have lidt spids på fortsatte jeg uden at tage ind i noget tid for så at tage ind og afslutte.

Huen er ikke syet helt sammen for at skabe et hul til et hesteøre
Den hvide kant er dog hæklet hele vejen rundt og lukket, så huen ikke glider af øret.
Bindesnor hæftes på indersiden af huen lige over den hvide kant
For at huen ikke så let ryger af, har jeg hæklet en række luftmasker så man kan binde huen fast på hovedtøjet

Etiketter: ,