Billige basilikum planter

Frisk og kraftig økologisk basilikum til 10 kr i Netto
Sidste krydderurteindlæg i denne omgang :) Nu tror jeg også jeg er dækket ind med de krydderurter jeg vil have til denne sæson.
Det kribler jo i fingrene med at komme i gang med planterne når solen skinner og temperaturerne ligger ml. 10-15 grader for tiden. Så jeg har også fået købt en basilikum i Netto, som er blevet splittet ud i 4 potter og senere vil blive splittet ud i flere.
Normalt ville jeg gøre ligesom med persille, at sætte 2 småplanter i hver nye potte, men da basilikum skal stå inde på denne årstid, hvor der ikke er meget plads, må den starte i 4 potter.
Potten er splittet i 4 og kommet i plantesækjord og vandet
Toppene er nippet lige over et bladpar for at få den til at buske og fordi den næsten ikke kan holde sig oprejst med de lange tynde stængler som er vant til at blive støttet af posen man køber den i.
Toppene er så sat i vand for at de forhåbenligt slår rødder, det plejer basilikum at være god til i vand. Hvis de ikke rigtig kommer i god vækst, kan jeg stadig nå at så basilikum i april og få en god høst ud af det.
Planterne er studset, toppene er i vand og de afnippede blade kan bruges til aftensmaden eller en lille pesto
Rødderne vil primært dannes hvor der sad blade, så klip stiklingen så den har et bladpar forneden
Et par uger senere er der rødder og de små vandstiklinger kan komme i jord

Etiketter: