Årets første kartofler

For første gang nogensinde har vi fået nye danske kartofler i april måned! Kun lige i april (d. 29.), men stadig! Det er ligesom med jordbær, jeg når at glemme hvordan de smager til de første kommer igen, og så mindes jeg det med en smagseksplosion, helt fantastisk!
Udbyttet og størrelsen er ikke noget at råbe hurra for, men smagen er ikke til at slå igennem!
De allerførste kartofler af egen avl nydes med grillet squash og en frankedreng
Kold vækstperiode bør være >2 mdr.
Kartoflerne kommer fra de potter jeg startede 19.februar på badeværelsesgulvet og de røg i udestuen (uopvarmet) omkring 1. marts, så de er næsten 2,5 mdr. gamle. Se indlægget om hvordan jeg startede dem op: her.
Når man starter så tidligt og det er så koldt, skal man nok give dem lidt mere end 2 mdr at vokse i. Heldigvis startede jeg 2 sæt op og det andet sæt har jeg flyttet udenfor nu på gårdspladsen og venter med at høste dem til senere. Og selvom 2 måneder er lang tid, så kræver det ikke rigtig noget, fordi det er så koldt at de ikke bruger så meget vand, da de jo ikke vokser så hurtigt som om sommeren, samt der ikke er en varm sol så vandet fordamper. Den største udfordring er jo nok at de optager plads her i Maj for tomater og chilier, samt de bruger de potter som egentlig skulle gå til dem. Men pladsen løses ved at de nu kan ryge udenfor og måske en enkel nat pga. frost.
Hurtig Solist og vandrende Frieslænder
Jeg var ret overrasket over Solist. Læggekartoflerne af solist blev købt ca. 2 uger efter Frieslænder og Hamlet, som har haft det forspring og nået at udvikle spirer i vindueskarmen.
Der gik også længere tid for solist, før den kom op og planterne var ikke lige så store og kraftige før her til sidst. Men de har faktisk givet de flotteste kartofler.
Både Hamlet og Solist havde kartoflerne siddende som vindrueklaser, helt tæt på moderkartoflen. Det var kun Frieslænder der havde dem spredt mere i potten og faktisk nogle som var helt ude og kysse pottekanten. Ved ikke om de vandrer med tiden eller hvordan det fungerer, men hvis de andre vokser sig større, når de sidder så tæt bliver der godt nok trangt.
Fra venstre: Hamlet, Solist og Frieslænder
3 læggekartofler i 1 potte
Nu er der så høstet 3 ud af 6 potter og jeg ar prøvet at klippe de høstede planter halvt ned og plantede alle 3 i en stor potte, for at se om de kan give en høst til. De har jo dannet fint rodnet og top. Efter jeg startede mit forsøg i februar, læste jeg om folk der dyrkede kartofler i spande, som faktisk lægger 3 kartofler i hver spand og de 3 her kunne sagtens have været i en potte uden pladsproblemer. Så til næste år kommer jeg 3 i hver potte i stedet, så kan vi også smage de forskellige sorter for sig, selvom jeg synes ikke jeg kunne smage nogen speciel forskel på dem her, måske det er størrelsen der gør det.
De 3 høstede og afklippede planter er kommet tilbage i en potte

Etiketter: