Hindbærmarmelade

I dybet af vores kummefryser fandt jeg 2 poser hindbær, jeg en dag købte på tilbud og da vi lige er løbet tør for marmelade, passede det jo fint med at jeg gav hindbærmarmelade et nyt forsøg.
Synes altid det bliver noget tyndt pjask, hvis man ikke kommer noget kunstigt tykningsmiddel i, så nu ville jeg prøve endnu engang med lidt mere tålmodighed.
De frosne bær med sukkeret drysses ud over står til det hele safter (tager nogle timer) og ligner hindbærsuppe
Jeg tror jeg har fundet metoden der får det til at lykkes for mig, pga. dovenskab men sådan er det jo mange gange. Jeg gad ikke at vaske en lille kasserolle op, så jeg tog en stor gryde hvor bærrene faktisk ikke kom højere op end få centimeter efter de var tøet. Det giver en stor overflade og gør at væsken hurtigt damper af under kogning, så man ikke skal koge i evigheder, hvilket jeg er for utålmodig til og synes også at bærrene smager bedre når de ikke er kogt for meget.
Så nu må jeg hellere få skrevet forholdet ned der passede, så jeg husker det til lige om lidt hvor der er hindbær i haven!

Hindbærmarmelade
600 g (frosne) hindbær
250 g sukker, gerne rørsukker
2 spsk vaniljesukker eller en vaniljestang (må gerne være brugt)

Det hele kommes i en stor gryde så det kun kommer få cm op af siderne når det er tøet. Hvis man ikke bruger frosne bær, skal det stadig ligge og safte, men man kan fremskynde processen ved at trykke bærrene let efter man har drysset sukkeret ud over.
Det koges uden låg så det simre stille og roligt indtil det tykner let. Jeg vil tro at det kogte i 10-15 min. før jeg øsede det på skoldede glas.
3 glas hjæmmelawet marmelut :)
Alternativ marmeladeskoldning for at undgå Atamon
For at det kan holde sig, lader jeg altid glassene stå med nykogt vand som jeg hælder på fra elkedelen 4-5 min inden jeg skal bruge dem. Så hælder jeg vandet fra enkeltvis som jeg skal bruge dem, fylder næsten op til kanten med kogende marmelade og skruer låget til med det samme. Jeg lægger glasset forsigtigt ned på siden på et viskestykke så marmeladen skolder glasset indvendigt og efter 20-30 sekunder drejer jeg det så den anden side af låget også bliver marmeladeskoldet.
Jeg har endnu ikke haft et glas med mug med denne metode og jeg har brugt den de sidste 3-4 år også når jeg laver æblemos til de store henkogningsglas. Men man skal være omhyggelig med at arbejde med spilkogende vand og marmelade, så alt hele tiden er møgvarmt. Hvis man ikke brænder fingrene på glassene er det for koldt.

Etiketter: