Hæklede luftballoner

For tiden er jeg i gang med en babyuro der indtil videre skal bestå af luftballoner og skyer, jeg overvejer lidt om der også skal være et par flyvemaskiner, men jeg ved ikke endnu om det bliver til noget.
Indtil videre vil jeg skrive opskriften på luftballonerne her på bloggen, så jeg har den ved hånden lige meget hvor jeg er. Den hækles oppefra og ned. Jeg har brugt restebomuldsgarn og noget af det er købt i Søstrene Grene (Fingering / 4 ply) og jeg har brugt hæklenål 2,5 mm til det hele.
En hæklet luftballon til en uro
Hver runde kan afsluttes med en kædemaske og næste runde kan startes med en luftmaske for at få vandrette linjer, ellers kan man bare følge opskriften og få svagt skæve linjer.
Opskriften er ikke perfekt og der vil være rækker hvor der f.eks. skal hækles "2 fm i hver m, 3 fm" men det går ikke op, så den sidste gentagelse skal der måske kun hækles 2 fm i hver m, 1 fm, for at det går op. Bare for at undgå forvirring hvis nogen kaster sig ud i det.

Hæklede luftballoner
Hækl 2 lm
6 fm i første lm
2 fm i hver m
"2 fm i hver m, 1 fm"
"2 fm i hver m, 3 fm"
"2 fm i hver m, 5 fm"
"2 fm i hver m, 5 fm"
"2 fm i hver m, 10 fm"
"2 fm i hver m, 10 fm"
Hækl 5 runder med 1 fm i hver m
"2 masker hækles sammen, 10 fm"
1 fm hele vejen rundt
"2 masker hækles sammen, 10 fm"
1 fm hele vejen rundt
"2 masker hækles sammen, 10 fm"
"2 masker hækles sammen, 5 fm"
"2 masker hækles sammen, 3 fm"
"2 masker hækles sammen, 2 fm"
Skift farve til brun: Hækl 3 runder med 1 fm i hver
Hæft ende

Kurv
Hækl 2 lm
6 fm i første lm
2 fm i hver m
1 fm i hver m (hækles i bagerste løkke for at få en skarpere kant)
Hækl 2 runder med 1 fm i hver m
Hæft ende

Når ballonen og kurven er hæklet har jeg syet kurven på med mørkebrun bomuldsgarn. Den samme tråd har jeg ført henover ballonen som et kryds (hvis man ser den foroven), for at illustrere støttereb til ballonen.
Luftballonerne hækler jeg i forskellige farver og forskellige tykkelser striber, så man skifter bare farve i opskriften som man lyster.
En hæklet luftballon under en lille hvid sky

Etiketter: , ,